امام‌جمعه میبد:

منشور کار و کارفرمایی و اصول حاکم بر تولید در اولویت قرار گیرد

حضرت آیت‌الله اعرافی امام‌جمعه میبد در جمع اصحاب کار و تلاش و تولید و اقتصاد بر رفع مشکلات واحدهای صنعتی. صنایع الکترونیک و ارتقای امنیت کار برای کارگران در واحدهای تولیدی از سوی مسئولان و کارفرمایان تأکید کرد.

امام‌جمعه میبد بابیان اینکه رفع فقر در جامعه نیاز به ایجاد تولید، کشاورزی پیشرفت و صنایع سرآمد و استاندارد در جامعه دارد افزود: همه کارگران، کارفرمایان و مسئولان نیز باید به دنبال ارتقای کشاورزی، صنعت و تقویت بنیه تولید و سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت و فراهم کردن زیرساخت‌ها و ارائه تسهیلات برای رونق تولید باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور بر تنوع سرمایه‌گذاری سبز و سرمایه‌گذاری برای ارتقای تکنولوژی در حوزه صنعت، کاهش آلاینده‌ها، کاهش مصرف آب، رعایت استاندارد در تولید محصولات، ارتقای ناوگان حمل‌ونقل و حمایت از مشاغل خانگی تأکید کرد و گفت: فضای کار و کارگری نیازمند فرهنگ و اخلاق هم‌افزایی، معنوی، انسانی و پیشرفته برای فراهم کردن رونق تولید است و در میان عناصر مؤثر در پیشرفت اخلاق کار و کارگری و کارفرمایی، فرهنگ معنوی و انسانی و الهی حاکم بر فضای کار نقش مهمی در سلامت کار و ارتقای برنامه‌ها دارند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: دستگاه‌های فرهنگی، کارفرمایان کارگران، تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و درمجموع همه ما باید به عنصر رشد اخلاقی، معنوی و فرهنگی توجه کنیم و بدانیم که عناصر صداقت، امانت‌داری و اتقان در عمل وابسته به تعهد کار، کارگری و کارفرمایی و تعهد در برابر کشور و انقلاب اسلامی است.

حضرت آیت‌الله اعرافی اظهار داشت: منشور کار و کارفرمایی، اصول و ارزش‌های حاکم بر تولید باید در اولویت همه کارها قرار گیرد و عواید خوب و مناسب اقدامات انجام‌شده در حوزه فرهنگ و اخلاق را نیز تحلیل کرده و به‌صورت نوشته، فیلم و نرم‌افزار ارائه دهند و با انتشار برنامه‌ها در فضای مجازی به‌صورت حساب‌شده موجب پیشرفت و ارتقای روزافزون سطح فرهنگ اخلاقی، الهی و معنویت در محیط کار شوند.

سجادی پور فرماندارمیبد هم در این نشست گفت: با توجه به فعالیت گسترده واحدهای صنعتی در شهرستان فرد بیکار نداریم مگر کسانی که مایل به کار کردن در واحدهای تولیدی و صنعتی نیستند.

سجادی پور با بین اینکه ما خیران بسیاری در حوزه‌های فرهنگی، ورزشی و آموزشی به مدد صنایع ایجادشده داریم افزود: باید شرایطی نیز برای جذب نیروی تحصیل‌کرده فراهم شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز در این نشست از کاهش نرخ بیکاری به میزان چهار درصد، ارائه تسهیلات به کارآفرینان و متقاضیان اشتغال‌زایی و مشاغل خانگی در استان خبر داد.

محمدرضا فلاحتی به رسیدگی به چهار هزار و ۲۲۳ دادخواست رسیده به مراجع حل اختلاف، ۱۴ هزار و ۱۱۱ بازرسی مرتبط به ایمنی محیط کار، پیشگیری از حوادث و بررسی مشاغل و جواب دهی به پنج هزار و ۵۷۸ درخواست بازنشستگی مرتبط به مشاغل سخت در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: سامانه مشاغل سخت و زیان‌آور به‌زودی شروع به کار می‌کند و وجود ۲۹۰ تشکل کارگری فعال در سطح استان برای روان‌سازی روابط کارگر و کارفرما و در دستور کار قرار گرفتن افزایش تشکل‌های کارگری و بالا بردن کیفیت عملکرد این تشکل‌ها و نیز برقراری بیمه بیکاری برای سه هزار و ۶۰۰ را نیز از اولویت‌های این اداره است.

علایی رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی میبد نیز با ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام‌شده به ۲۲ هزار و ۵۰۰ نفر بیمه‌شده کارگری و همچنین برقراری بیمه برای ۶۲۳ راننده، ۳۴۹ قالیباف، ۸۸۳ کارگر ساختمانی و یک هزار و ۱۵۳ مشاغل آزاد و ۹۷۹ بیمه اختیاری اشاره کرد.

سید احمد علایی به تشکیل کمیته‌های حفاظت فنی، ایمنی و بهداشت‌کار در ۶۴ کارخانه که بر کار کارگران و کارفرمایان برای رعایت ایمنی محیط کار نظارت دارند اشاره کرد و گفت: کارگاه‌های آموزشی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و مهارت زندگی و حضور روحانیون و کارشناسان و مشاوران حقوقی در محل کارخانه‌ها طولانی شدن زمان ارائه تسهیلات به واحد تولیدی و دانش‌بنیان الکترونیک و عدم‌حمایت موردنیاز از کارخانه‌های قالب‌سازی و قطعه‌سازی، مشکلات مرتبط به تأمین مسکن کارگران و همچنین کم بودن پرداختی بیمه‌ای کارگران برای هزینه درمان مسائلی است که ما در اداره کار آن‌ها را دنبال می‌کنیم.

وی افزود: یک هزار و ۵۰۰ شرکت تولیدی و کارخانه در شهرستان میبد فعال است و ۷۰ درصد جمعیت میبد کارگران و خانواده‌های آن‌ها هستند.​​​​​​​