استيضاح، استعفا و شايد ابقاي وزير كشور
طرح استیضاح علی کردان وزیر کشور ایران با ۲۸ امضا روز یکشنبه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شده است.
حمید رضا حاجی بابایی عضو هیات رئیسه مجلس گفته است که جلسه استیضاح آقای کردان روز سه شنبه ۱۴ آبان برگزار می شود و علت اصلی این استیضاح "عدم صداقت شخص وزیر" عنوان شده است.
در طرح استیضاح آقای کردان آمده است که در جلسه رای اعتماد مجلس به وی که روز ۱۵ مرداد برگزار شد، آقای کردان اظهارات مخالفان مبنی بر معتبر نبودن مدرک دکترای افتخاری از دانشگاه اکسفورد و نیز مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه آزاد اسلامی را "قاطعانه" رد کرد اما رئیس کمیسیون آموزش مجلس در نامه ای به رئیس جمهور اعلام مود كه آقای کردان فریب خورده است.
نامه استیضاح می گوید که چه آقای کردان "فریب خورده باشد چه با عدم صداقت رفتار کرده باشد، چنین فردی شایستگی سمت وزارت کشور را که مسئولیت بزرگ اداره سیاسی کشور و برگزار انتخابات مختلف را عهده دارد، ندارد و ادامه حضور ایشان در این جایگاه موجب تضعیف نظام جمهوری اسلامی خواهد شد.
طراحان استیضاح "دریافت حقوق با مدرک غیر معتبر و عضویت در هیات علمی دانشگاه آزاد با رتبه دانشیاری با مدرک غیر معتبر" را از دیگر دلایل استیضاح علی کردان ذکر کرده اند.
طرح استیضاح علی کردان پیش از تعطیلات دو هفته ای مجلس، به هیات رئیسه تحویل داده شده بود.
برخی از نمایندگان پرنفوذ مجلس، طی روزهای تعطیلات مجلس با تشکیل "کمیته استیضاح" درصدد یافتن راه حل دیگری به جای استیضاح وزیر کشور بودند.
مصطفی کواکبیان نماینده‌ سمنان در مجلس از آقای کردان خواسته تا پیش از برگزاری جلسه استیضاح از سمت خود استعفا دهد.
بر اساس اخبار منتشر شده مدت زمان در نظر گرفته شده برای استیضاح وزیر کشور ایران، پنج ساعت است که دو ساعت از این زمان مربوط به نمایندگان و سه ساعت دیگر در اختیار محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری و آقای کردان است تا به سئوالات استیضاح کنندگان پاسخ دهند .
در حالي كه شورای مرکزی اصولگرایان در مورد مساله آقای کردان به اجماع رسیده است برخي تلاشها براي ابقاي وزير كشور ادامه دارد.
جلسه شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان كه صبح امروز برگزار شد، اعضای شورا به این نتیجه رسیدند که کنار رفتن آقای کردان از منصب وزارت کشور به نفع اقتدار دولت، کارایی وزارت کشور و حفظ منزلت و اقتدار مجلس است . در این جلسه همچنین تصمیم گرفته شد که اگر استیضاح وزیر کشور مطرح شود، تمام اصولگرایان رای بدهند. اعضای شورا همچنین مصوب کردند برای اینکه این مساله هزینه کمتری داشته باشد، برای استعفای آقای کردان تلاش شود.

اما در راستاي حمايت از ابقاي علي كردان در منسب وزارت كشور، علاوه بر برخي معاونت‌ها، در خود وزارت كشور به استانداران نيز توصيه شده است با نمايندگان مناطق تحت مسئوليت خود در زمينه استيضاح کردان گفت‌وگو كنند. تماس‌هاي مستقيم از وزارت كشور با نمايندگان و تأمين خواسته‌هاي آنها نيز اقدام ديگري است كه با همين هدف صورت مي‌‌گيرد.
رئیس جمهور همچنان معتقد است که کردان یکی از بهترین گزینه ها برای وزارت کشور بوده و جریان های اخیر در اعمال فشار بر وی ریشه های سیاسی دارد و غیر منصفانه است و به گفته يك منبع مطلع ، حمایت شخص احمدی نژاد از کردان به حدی قوی است که اگر مجلس به استیضاح او رأی دهد و برکنارش کند ، رئیس جمهور ، همچنان از کردان استفاده خواهد کرد و احتمالاً وی را به سمت رئیس دفتر خویش منصوب خواهد کرد و به علاوه حکم مشاوره هم برای او خواهد زد.

علی کردان پانزدهم مرداد از مجموع ۲۷۱ نماینده حاضر در مجلس، ۱۶۹ رای اعتماد گرفت و به عنوان دومین وزیر کشور کابینه محمود احمدی نژاد، آغاز به کار کرد و همچنين در طی این مدت معاون سیاسی وزارت کشور را تغییر داده است.