جان گرفتن بافت‌های تاریخی میبد در سال‌های اخیر

در سال‌های اخیر یکی از اولویت‌ها در شهرستان میبد توجه به میراث فرهنگی بود اقدامی که تحولات عظیمی را در این حوزه درمیبد رقم زد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری میبد، حسین فلاح فرماندارمیبد گفت: شهرستان میبد یکی از یادگاران تاریخ کهن ایران‌زمین است و در دلش هزار هکتار بافت تاریخی را جای‌داده است.

وی بابیان این‌که زیبایی‌هایش را هنگامی حس می‌کنی که در کوچه‌های آشتی کنونش قدمی بزنی و گل انارهایش را که از چینه خشت‌های بلند به پیشوازت سر تعظیم فرود آورده است نگاهی بیندازی افزود: حالا که این گنجینه باارزش تاریخی و فرهنگی با گذر از فرازوفرودهای اقلیمی و دوره‌های مختلف به دست ما رسیده است توانستیم آن را در قاب تاریخ آن‌طور که به ما هویت بخشیده است نگه‌داریم.

فرماندارمیبد تصریح کرد: در این دوره، غبار فراموشی از سیمای بخشی زیادی از آثار و بناهای تاریخی زدوده و به رونق اقتصادی و گردشگری آن افزوده شد.

فلاح با اشاره به اینکه نقطه‌های درخشانی که می‌توان در کوچه‌پس‌کوچه‌های بافت تاریخی جستجو کرد گفت: گنجینه‌های گران‌سنگی که از چینه‌های خشتی و زیر خروارها خاک تا آسیاب‌های آبی و تک بناها جان گرفتند و گنجینه‌های صنایع‌دستی از فراموشی بیرون آمدند.

وی گفت: در این دوره هنر صنعت زیلو جهانی شد، آسیاب‌های آبی و حمام‌های قدیمی یکی پس از دیگری از زیرخاک بیرون آورده شدند، ده‌ها تک بنا به بوم گردی تبدیل شدند و کوچه‌ها و معابر رنگ میراثی به خود گرفتند.

فرماندارمیبد مرمت 6 آسیاب آبی،5 گرمابه سنتی، 5 قلعه،150 خانه قدیمی،7 مسجد و حسینیه،10 آب‌انبار،8 تک بنای تاریخی، راه‌اندازی سه آسیاب آبی، 3 موزه، ده بوم گردی، مرمت بیت آیت‌الله حائری مؤسس حوزه علمیه قم با بیش از 30 میلیارد تومان اعتبار را از اقدامات مهم در حوزه میراث فرهنگی در سال‌های اخیر نام برد.

دانلود فیلم