آغاز دوره توانمندسازی 110 معلم شاخص در شهرستان میبد

آیین افتتاحیه توانمندسازی و مهارت افزایی معلمان و معاونین مدارس با حضور آیت‌الله اعرافی امام‌جمعه میبد، نماینده مردم میبد و تفت در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان، نوید ادهم مشاور ارشد وزیر در اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، فرماندار و جمعی از مسئولین در سالن طوبی شهرستان میبد برگزار شد.

محمدرضا کارگر مدیر آموزش‌وپرورش میبد گفت: ازآنجاکه در سه سال آینده صد درصد مدیران مدارس شهرستان میبد به سن بازنشستگی می‌رسند و آموزش‌وپرورش میبد با این چالش جدی مواجه است این دوره توانمندسازی را با محوریت آیت‌الله اعرافی و با کمک اساتیدی از تهران و قم برگزار کردیم.

کارگر افزود: در این دوره 110 معلم شاخص طی 7 هفته به مدت سه ماه ونیم،7 درس را سپری خواهند کرد تا از این چالش جدی عبور کنیم.

نوید ادهم مشاور عالی وزیر در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش هم توانمندسازی مدیران مدارس را یکی از اصلی‌ترین موضوعات در آموزش‌وپرورش خواند و گفت: امروز مدیریت مدارس سخت‌ترین و چالش‌برانگیزترین موضوعات آموزش و پروش است.

ادهم بابیان اینکه ازنظر کمی با مشکل مواجهیم و بسیاری از مدیران ما به مرز بازنشستگی رسیده‌اند افزود: ازنظر کیفی هم با توجه به تحولاتی که در فرایند تعلیم و تربیت اتفاق افتاده است، باید مدیران توانمند و کارآمدی را داشته باشیم تا این بار سنگین را بر عهده بگیرند.

وی گفت: خوشبختانه این برنامه‌ریزی و برگزاری دوره توانمندسازی مدیران که در شهرستان میبد اتفاق افتاد می‌تواند زمینه شناسایی و تقویت و دستیابی چنین مدیرانی را برای سیستم فراهم بیاورد و امیدواریم تجربه شهرستان میبد را به سایر مناطق کشور تعمیم داد.

آیت‌الله اعرافی امام‌جمعه میبد هم توانمندسازی مدیران مدارس را راهبردی خواند و گفت: مدیران مدرسه باید همواره به افزایش دانش و مهارت توجه کنند و با دارا بودن اندیشه و عقل راهبردی و علمی نسبت به همه زوایای کار مدیریت مطالعه و تسلط داشته باشند.

امام‌جمعه میبد بابیان اینکه مهم‌ترین ویژگی مدیران مدارس برخورداری از اندیشه جامع، متوازن و فرانگیر برای رسیدن به هدف و ضرورت تسلط بر سند تحول نظام تعلیم و تربیت است گفت: معلمی و مربیگری کاری بسیار سخت، راهبردی و حساس در نظام تعلیم و تربیت و به‌ویژه در آموزش‌وپرورش است و باتدبیر و برنامه‌ریزی مدیران به شکوفایی می‌رسند و توان نقش‌آفرینی بیشتر پیدا می‌کنند و به این دلیل مدیریت علمی، تربیتی و آموزشی اهمیت مضاعف دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور به‌کارگیری ابزار و منابع انسانی و ساماندهی کارها را آغاز کار سخت مدیریت در مسیر تعلیم و تربیت عنوان کرد و گفت: براین اساس تراز بالاتری نسبت به مدیریت در سایر عرصه‌ها را دارد و به آموختن مهارت‌های بیشتر در این عرصه نیاز است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر پرورش دادن بهترین استعدادها و افزایش مهارت، هنر و علم دانش آموزان توسط معلمان و مدیران گفت: باید روحیه جهادی و انقلابی را در خود و دانش آموزان تقویت کرد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان هم در این مراسم، با اشاره به جایگاه شهرستان میبد در 27 سال پیاپی در کنکور گفت: امروز 51 درصد دانش آموزان به سمت رشته‌های فنی هدایت‌شده‌اند که امیدواریم این رقم به 70 درصد برسد.

محسن موحدی فرد بابیان اینکه هدایت دانش آموزان به سمت رشته‌های فنی حرفه‌ای در کشور ۳۲ درصد و در استان یزد جهش از ۳۹ به ۴۶ درصد است گفت: ایده آل کشور در سال ۱۴۰۰، ۵۰ درصد است که شهرستان میبد از کشور هم بالاتر است.​​​​​​​