آیت‌الله اعرافی:

دفاع مقدس الگوی انسان‌ساز و حرکت آفرین بود

امام‌جمعه میبد در خطبه‌های نماز جمعه این هفته با اشاره به در پیش بودن هفته دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس حقیقتاً برخلاف بعضی از تحلیل‌ها که خارجی‌ها و مغرضان دارند دفاع بود و تمام هشت سال جنگ، ما حضور شجاعانه در دفاع از ایران و اسلام و انقلاب اسلامی داشتیم.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری میبد، آیت‌الله اعرافی بابیان اینکه این روح دفاعی اگر در 200 سال گذشته در ایران بود؛ امروز ایران ازنظر جغرافیا چندین برابر بزرگ‌تر و یک قدرت بزرگ بود تصریح کرد: وقتی‌که این روح جهادی و همت دفاعی در ملت نبود و حکومت‌ها از مردم فاصله و غرق در عیاشی‌ها و حکمرانی‌های ظالم خود بودند؛ ملت به عقب نشست و هجوم‌ها شروع شد و قطعه‌های بزرگی از ایران تجزیه شد و به‌صورت قدرت وابسته و ضعیف در دنیا درآمدیم.

خطیب جمعه میبد با اشاره به اینکه امروز بوق‌های تبلیغاتی عالم تلاش می‌کنند دوره رژیم شاهنشاهی را تطهیر کنند گفت: مگر دودمان‌های منحوسی که آمدند و حرم‌سراها برپا داشتند و غرق در عیاشی‌ها شدند، ستم‌ها روا داشتند و در طول 200 سال این‌همه قطعه‌های بزرگ از ایران تجزیه شد و صنعت و اقتصاد ما مونتاژِ و در دست بیگانه سپردند را می‌شود تطهیر کرد.

وی تصریح کرد: تا اینکه دفاع مقدس با رشد روح تمدنی و همت دفاعی و جهادی در ملت به برک امام و شهدا پیدا شد.

دستاوردهای دفاع مقدس

آیت‌الله اعرافی دفاع مقدس یکپارچه ماندن ایران و نقشه بر آب شدن آرزوهای مستکبران برای تجزیه ایران را دو دستاورد دفاع مقدس خواند و گفت: علاوه بر این‌ها دفاع مقدس چند دستاورد نرم‌افزاری معنوی و روحی هم داشت که امروز هم راهگشاست.

1-         دفاع مقدس فرهنگ جهاد مقاومت و دفاع و فرهنگ اخلاق بزرگ معنوی را احیا کرد.

امام‌جمعه میبد افزود: بسیاری از این اخلاقیات که در کتاب‌ها می‌خواندیم و گوشه و کنار یاد می‌گرفتیم؛ در متن دفاع مقدس ما تجلی کرد.

خطیب جمعه میبد گفت: ایثار و فداکاری، شجاعت، شهادت‌طلبی، همبستگی و از خود گذشتن برای جامعه در پرتو انقلاب اسلامی این ارزش‌های معنوی و انقلابی را زنده کرد.

2-         ازلحاظ اجتماعی و بین‌المللی الگوی ارائه داد

آیت‌الله اعرافی گفت: دفاع مقدس از درون انقلاب برخاست و در برابر صد قدرت دنیا که همراه صدام بود و همه ابزارها در خدمت او بود نشان دادن باروح جوان و جهادی می‌تواند بر همه دشمنان غالب شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: دنیا از این الگو و درس بزرگ الهام گرفت و جریان‌های مثل حزب‌الله از دل آن بیرون آمد.

3-         نوعی از جنگ، مقاومت و الگوهای استراتژیک و تاکتیک‌ها را طراحی کرد.

امام‌جمعه میبد گفت: دفاع مقدس منظومه راهبردها و قواعد جنگی است که در قواعد جنگی دنیا جدید بود و امروز هم در دانشگاه‌های دنیا و ایران این قواعد و اصول موردتوجه است.

4-نقش جوان را دفاع مقدس نشان داد که می‌تواند معجزه کند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: روح جوانی می‌تواند افتخارات بزرگ بیافریند و جامعه اصلی ایثارگر ما جوانانی کم سن و سال بودند که این خصوصیات فرهنگی، جهادگر و مقاوم را داشتند و دفاع مقدس را به پیروزی رساندند و بینی مستکبرین و مهاجمان به انقلاب را به خاک مالیدند.

آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: امروز هم ما باید به دفاع مقدس از نو نگاه کنیم و این الگوهای تاریخی انسان‌ساز و حرکت آفرین را در کتاب‌ها و برنامه‌های آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها و حوزه به‌کارگیریم.

امام‌جمعه میبد بابیان اینکه دفاع مقدس باید در برنامه‌های تربیتی و فرهنگی ما نمایان شود و آثار شهدا و دفاع مقدس در جامعه زنده شود گفت: اگر این برنامه‌ها انجام‌شده بود؛ امروز نباید مشکلات، مفاسد، بی‌حجابی و آسیب‌های اخلاقی داشته باشیم.

مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: اگر پرچم دفاع مقدس را برافرازید و ارزش‌های متعالی را منتشر کنید جامعه اصلاح می‌شود.

وی گفت: درست است که ما به علم و تلاش اقتصادی و فن‌آوری در همه ابعاد نیاز داریم؛ اما وقتی اسلامی و سربلند خواهیم بود که روح دفاع مقدس جانی باشد که در همه این کالبدها بدمد و امر به معرف و نماز زنده شود و ارزش‌های اجتماعی و اخلاقی در جامعه انتشار پیدا کند.

آیت‌الله اعرافی در ادامه با اشاره به گزارش فعالیت‌های کرونایی استان در جلسه اخیر ستاد کرونای کشور گفت: گزارشی که از فعالیت استان یزد داده شد بسیار ارزشمند بود و نشان داده شد که استان یزد مانند استان‌های دیگر منحنی ابتلای آن بالا، اما منحنی مرگ و فوتی آن کاملاً پایین و جز یکی دو استان اول کشور است.

خطیب جمعه میبد افزود: این به ایمان و همکاری مردم و تلاش دانشگاه علوم پزشکی و کادر بهداشت و درمان و رسیدگی به‌موقع آن‌ها برمی‌گردد که جا دارد از زحمات و تلاش‌های سپاه بهداشت و درمان، دانشگاه علوم پزشکی و جمع بزرگی که در قالب قرارگاه شهید سلیمانی و حمایت‌های مردمی و جهادی طراحی انجام‌گرفته است تشکر کنم.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با مهم شمردن دستاوردهای طب سنتی در کنار دستاوردهای جدید علمی گفت: در حوزه سلامت و بهداشت باید دقیق عمل کنیم و به قواعد شیوه‌نامه‌های علمی توجه و دستگاه‌های بهداشت و درمان توجه شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در حوزه واکسیناسیون با ارشادی که بزرگان ما انجام دادند و برنامه‌ریزی‌های دولت که با سرعتی بیشتر در حال انجام است باید از دولت و مسئولان تشکر کرد و مردم هم همکاری کنند تا زمینه دوری بیشتر از این خطر و موج‌های آینده فراهم شود.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به برگزاری سالگرد مرحوم آیت‌الله اعرافی رحمه‌الله علیه امام‌جمعه فقید میبد هم گفت: لازم است یاد این عالم بزرگ و دانشمند فرهیخته را گرامی بداریم؛ عالمی پارسا، زاهد، شجاع مهربان و انسانی متهجد و انقلابی که همه ما مدیون نگاه بلند و ایمان راسخ، دین‌داری قاطع و شجاعت کم‌نظیر او برای احیاء اسلام و ارزش‌های الهی هستیم؛ عالمی که خود را از مردم و در میان مردم می‌دانست و تا بود جزء پیکره بزرگی از مردم بود.

امام‌جمعه میبد با اشاره به در پیش بودن اربعین حسینی، دهه آخر ماه صفر و اربعین سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) را تسلیت گفت.

خطیب جمعه میبد گفت: متأسفانه به‌رغم اشتیاق مردم و جوان ما برای عرض ادب به پیشگاه سالار شهیدان همچنان شرایط، اقتضای حضور وسیع و بسیار پرشکوه در راهپیمایی اربعین و کربلا را ندارد.

وی افزود: اما یا اباعبدالله ملت ما حسینی است؛ در دل او عشق تو لبریز است و ما چه در کنار قبر شهید تو باشیم یا نباشیم و چه در میان راهپیمایان به سمت قبر تو باشیم یا نباشیم، دل‌ها، عشق‌ها، قلب و دل‌وجان وجود ما پیش توست؛ ما را به لطف و عنایت و شفاعت خود قرار بده و همه آفات و آسیب‌ها را از ملت و امت اسلام دور بدار.