با حضور سرپرست فرمانداری، دادستان و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان
جلسه بررسی راهکارهای رفع معضل دفع فاضلاب واحدهای کنجدی شهرک صنعتی اردکان با حضور سرپرست فرمانداری، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان، دادستان اردکان و مسئولان مرتبط برگزار شد.
 
پوردهقان‌اردکان با اشاره به مشکلات ناشی از دفع فاضلاب در قنوات و ایجاد جلوه بصری آلوده در مناطق اطراف به‌ویژه روستای ترک‌آباد گفت: خواست عمومی و وظیفه دستگاه‌های متولی، رسیدگی به این معضل است.
 
وی بیان کرد: استقرار واحدهای کنجدی که نوع ویژه‌ای از فاضلاب تولید می‌کنند و درنهایت رهاسازی آن‌ها در قنوات شهرک صنعتی در سال‌های متمادی انجام می‌شده؛ اما اکنون با بالاآمدن سطح آب در قنات، این فاضلاب در سطح زمین جاری شده است.
 
سرپرست فرمانداری اردکان اظهار داشت: در این مسئله هیچ ارگان و دستگاهی نباید از بار مسئولیت شانه خالی کند و باید با مسئولیت‌پذیری، در پی یافتن راه‌حل باشیم.
 
پوردهقان‌اردکان گفت: فراخوان انجام مطالعات روش دفع این فاضلاب انجام شده و تنها دانشگاه اراک تحقیقات در این زمینه را آغاز کرده است.
 
وی در تشریح وضعیت ویژه این فاضلاب‌ها گفت: شوری زیاد، دارابودن چربی و سایر خصوصیات باعث شده امکان دفع آن‌ها از طریق شبکه فاضلاب شهری امکان‌پذیر نباشد.
 
پوردهقان‌اردکان از تدارک تمهیداتی در دو مرحله کوتاه‌مدت و میان‌مدت خبر داد و گفت: در مرحله کوتاه‌مدت، انتقال این فاضلاب به محل موردتأیید محیط‌زیست انجام می‌شود و خرید پیش‌تصفیه توسط واحدها و اتصال به تصفیه‌خانه شهرک‌صنعتی برنامه میان‌مدت برای رفع این مشکل خواهد بود.
 
وی همچنین تصریح کرد: در سال جهش تولید، حداکثر همکاری با واحدهای کنجدی به‌عمل آمده تا دچار رکود و مشکل نشوند؛ اما ملاحظات زیست‌محیطی و سلامت مردم باید در بالاترین حدامکان مدنظر قرار گیرد.