فرماندار اردکان در نشست مجمع نمایندگان استان که به میزبانی نماینده مردم اردکان برگزار شد؛ به تشریح چالش‌ها و دستاوردهای شهرستان در سال‌های گذشته پرداخت.
 
مصطفی پوردهقان‌اردکان گفت: از دهه ۸۰ رشد اقتصادی و جهش صنعتی اردکان شکل گرفت و تمرکز همه مسئولان بر کاهش بیکاری معطوف و با استفاده از ظرفیت‌های معدنی شهرستان، صنایع متعددی شکل گرفت که نتیجه آن نرخ بیکاری حدود ۴ درصد بود.
 
وی با بیان این‌که هزاران میلیارد سرمایه‌گذاری در شهرستان انجام شده است؛ از جهش جمعیتی در دهه گذشته و دوبرابرشدن جمعیت به‌عنوان یکی از چالش‌ها یاد کرد و گفت: امروز، ورود خرده‌فرهنگ‌ها و تعارضات ناشی از آن، به یکی از معضلات اجتماعی و فرهنگی شهرستان تبدیل شده است.
 
فرماندار اردکان افزود: برهم‌خوردن توازن و تناسب سرانه‌ها در حوزه‌های امنیتی، آموزشی، بهداشتی، درمانی و... از مهم‌ترین مشکلات ایجادشده است.
 
پوردهقان‌اردکان اظهار داشت: در قانون برنامه ششم و به‌منظور ایجاد عدالت، ارزش‌افزوده به‌صورت استانی و براساس جمعیت توزیع شد؛ درحالی‌که عدالت ایجاب می‌کند معیارهای دیگری نظیر تعدد صنایع و تبعات ناشی از آن‌ها نیز ملاک قرارگیرد.
 
وی بیان داشت: قانون عوارض یک‌درصد فروش معادنی که منجر به خسارت در حوزه‌های کشاورزی، محیط‌زیستی، بهداشتی و... در شهرستان‌ها شده‌اند؛ اجرایی نشده و نتیجه آن، بروز نارضایتی‌های مردمی به‌دلیل عدم توسعه زیرساخت‌ها به‌ویژه در شهرستان‌های صنعتی مانند اردکان است.
 
پوردهقان‌اردکان تصریح کرد: انتظار می‌رود مجمع نمایندگان استان با توجه به معدنی و صنعتی‌بودن استان یزد، اجرایی‌شدن ماده ۴۳ عوارض یک‌درصد فروش معادن یا عادلانه‌شدن اجرای قانون مالیات بر ارزش‌افزوده را پی‌گیری کنند.
 
گفتنی است در این نشست بر همدلی و همراهی نمایندگان استان در پیشبرد امور و حل مشکلات شهرستان‌های استان تأکید شد.