با تشکیل جلسه کمیته راهبری:
سرپرست فرمانداری اردکان در نشست کمیته راهبری طرح سامان، وضعیت فعلی حوزه اجتماعی اردکان را متأثر از توسعه، مهاجرت، تغییر وضعیت اقتصادی و... دانست و افزود: در دوره‌هایی اولویت یکم بسیاری از مسئولان دولتی و غیردولتی، به‌درستی توسعه اشتغال بوده است؛ اما معمولاً پیوست اجتماعی، زیست‌محیطی و... در آن‌ها لحاظ نشده است.
 
مصطفی پوردهقان‌اردکان گفت: تفاوت‌های فرهنگی و اجتماعی مهاجران، نیاز به انجام فعالیت‌های بیش‌تر در این حوزه‌ها و مدیریت در این زمینه را دوچندان می‌کند.
 
وی افزود: نگاه به مهاجرت به‌عنوان یک تهدید، راهگشا نیست و می‌توان با مدیریت صحیح، آسیب‌ها را کاهش داده و از این ظرفیت به‌درستی بهره برد.
 
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری نیز گفت: در کنار توسعه بسیارخوب در کشور، مشکلات اجتماعی متعددی نیز به‌وجود آمده که به‌دنبال آن تغییرساختارها و تشکیل سازمان اجتماعی در وزارت کشور، نشان از وجود دغدغه جدی در کشور و اهمیت موضوع است.
 
حمید عزیزیان شریف‌آباد با تأکید بر لزوم مشارکت و هماهنگی‌های بین‌بخشی و نیز تقویت مشارکت عمومی، از تشکیل دفاتر تسهیل‌گری در ۲۵۰ محله بحرانی کشور خبر داد و افزود: کارشناسان آموزشی، حقوقی، مددکاری و... در این محلات درحال ارائه خدمات هستند.
 
وی ادامه داد: طرح سامان به‌صورت پایلوت در شهرستان اردکان انجام می‌شود و سپس در سراسر استان گسترش پیدا خواهد کرد و تمام دستگاه‌ها در استان از اجرای آن حمایت خواهند کرد.
 
گفتنی است طرح سامان باهدف سازمان‌دهی همکاری بین‌بخشی و مشارکت مردم در ارتقای سلامت روان و اجتماعی طراحی‌شده است.