بیانیه مهم فرمانداری اردکان

بسم الله الرحمن الرحیم
چندیست شاهد مطالبات به حق مردم شریف شهرستان اردکان پیرامون موضوع مهم آلودگی هوا هستیم. این مطالبات در شرایطی است که کاهش چشمگیر نزولات جوی و وارونگی هوا در این فصلِ سال در کنار اجرای ناقص و ضعیف ملاحظات زیست محیطی توسط واحدهای صنعتی و معدنی مختلف موجب تشدید آلودگی هوای اردکان شده است. بی تردید، انجام وظایف بازرسی و پايش دوره‌ای و سرزده مناسب، نقش قابل ملاحظه‌ای در کاهش آلودگی هوا و بهبود شاخص‌های سلامت خواهد داشت. همانطور که آحاد مردم شریف اردکان مستحضر می‌باشند وضعیت موجود هوای آلوده شهر نتیجه توسعه صنعتی نامتوازن در دهه‌های گذشته است که عوارض و آثار آن تشدید شده است.

مدیران استانی و شهرستانی در دولت سیزدهم تمام تلاش خود را برای اصلاح و جبران این روند اشتباه انجام داده و اعطای مجوز برای احداث صنایع آلاینده را به حداقل ممکن کاهش داده اند و روند اشتباه گذشته را به نفع مردم اصلاح نموده اند.

 متانت و صبوری، ویژگی بارز مردم متمدن اردکان است که خود را به صورت بیان خواسته‌ها در شرایطی کاملاً مسالمت آمیز نشان داد. تقدیر و تشکر به خاطر وجود چنین شهروندانی که به حقیقت، ولی نعمتان این شهرستان هستند؛ کمترین وظیفه مسئولین است که تکلیف آن‌ها را مضاعف می‌سازد. 

حضور و همراهی فرماندار، امام جمعه محترم اردکان و دیگر مسئولین در جمع مردم و پیگیری مطالبات آنان با استفاده از تمامی ظرفیت‌های قانونی، شاهدی روشن بر شناخت این تکلیف سنگین خدمتگزاری و یکی بودن آن‌ها با مردم است. بر این اساس، مسئولین شهرستان تمامی تلاش خود را جهت مرتفع سازی موضوع توسعه نامتوازن صنایع آلاینده و بهبود شاخص‌های کیفیت بهداشتی هوا معطوف ساخته‌اند. اتخاذ تصمیمات قاطع و اصولی از طریق برگزاری جلسات متعدد در چند روز اخیر، نوید بخش شرایط سالم‌تری برای این شهرستان است. همچنین حضور مدیران ارشد استان در اردکان، حمایت و همراهی آن‌ها با بررسی و پیگیری مسائل و مشکلات موجود و اتخاذ تدابیر لازم نوید بخش وضعیت مطلوب‌تر در آینده نزدیک است.

از سویی دیگر، بیان مطالبات و درخواست های به حق مردم صرفاً از طریق مجاری قانونی و به واسطه سازوکارهای تعیین شده در چهارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مطالبه‌ای دیگر است که مسئولین نظام را در مسیر خدمتگزاری شایسته و بایسته، امیدوار و پر توان می کند. فرصت طلبان و بدخواهان نظام متاسفانه، همیشه مترصد سوء استفاده از مطالبه گری مردم هستند تا از طریق ایجاد شکاف میان مردم و خدمتگزاران شان، فضا را نا امن و ملتهب سازند. به این ترتیب، نه تنها مردم به خواسته‌های به حق خود نمی‌رسند؛ که با خارج شدن مطالبات از مسیر صحیح، شاهد بروز حوادث تلخی همچون گذشته خواهیم بود.

لذا از تمام شهروندان اردکانی می‌خواهیم که اخبار و اطلاعات را صرفاً از منابع رسمی پیگیری نمایند. بی تردید، رسانه‌های بیگانه به دنبال تشویش اذهان عمومی هستند و در این مسیر، رسانه‌هایی که نا آگاهانه به  بیان مطالب ناقص یا ناصحیح  می‌پردازند، آن‌ها را همراهی می‌سازند. بنابراین، از تمامی رسانه‌ها و مدیران کانال‌های مختلف در فضای مجازی می‌خواهیم که به درج مطالب صحیح و کامل، همت گمارند و از ارائه اطلاعات نامعتبر که سبب تهییج مردم، ایجاد فضایی پرتنش و دوری آن‌ها از تحقق مطالبات می‌گردد، پرهیز کنند. 

تشدید برخورد با صنایع آلاینده و الزام اجرای کامل مصوبات کارگروه پایش محیط زیست اردکان، برخی از تصمیمات شورای تامین شهرستان اردکان است که بر این اساس، به تمامی صاحبان صنایع آلاینده اخطار داده شده است. بر این اساس، عدم رعایت هرگونه از الزامات زیست محیطی توسط واحدهای صنعتی و معدنی در شهرستان اردکان به برخورد قاطع و قانونی با واحد آلاینده منجر خواهد شد. شایان ذکر است تنها مرجع رسمی و معتبر اخبار و اطلاعات در حوزه سیاسی و امنیتی شهرستان، روابط عمومی فرمانداری خواهد بود.

در پایان بار دیگر از صبوری، متانت و هوشیاری مردم شریف اردکان تشکر کرده؛ امیدواریم با تلاش تمامی مسئولین شهرستان و استان و همراهی و همدلی آنان با مردم، مطالبات به حق ولی نعمتان اردکان در زمینه ارتقاء کیفیت بهداشتی هوا تحقق یابد.

◽️ روابط عمومی فرمانداری شهرستان اردکان